Å undervise om holocaust

Hvordan kan undervisning om holocaust bidra til innsikt og refleksjon snart 80 år etter krigen? Det er temaet i boken som lanseres på HL-senteret 22. mai.

Bildet kan inneholde: fotografi, font, gress, tilpasning, farger og nyanser.

Dagens elever tilhører en generasjon der mange aldri har hørt historier om 2. verdenskrig fra noen som har opplevd krigen. Elevene har ulike kulturelle referanser i bagasjen, og har fått med seg fortellinger om krigen fra bøker og film.

I denne boken setter forfatterne søkelyset på de didaktiske problemstillingene og dilemmaene som temaet holocaust bringer med seg til klasserommet. I bokens åtte kapitler utforskes ulike sider ved det å undervise om Holocaust. Boken berører også undervisning om folkemordet mot norske rom, og forholdet mellom undervisning om holocaust og andre folkemord.


Påmelding
Påmeldingsfrist er 16. mai.

Program

14.00 Velkommen ved HL-senterets direktør Jan Heiret og hilsningsord    fra Universitetsforlaget
14.15  Introduksjon til antologien: Vidar Kalsås og Claudia Lenz
14.35 Presentasjon av tre av antologiens kapitler 
  • Vibeke Moe/Claudia Lenz: Holocaustundervisning i flerkulturelle klasserom
  • Elise Christensen/Lars Bjørndal-Lien: Undervisning om folkemordet på norske rom
  • Ingjerd Veiden Brakstad: Holocaustundervisning og undervisning om andre folkemord
15.05 Pause
15.15 Panelsamtale: Dagens relevans og utfordringer i Holocaustundervisningen med bidragsyterne, moderert av Benjamin Geissert
16.00 lansering slutt, etterfulgt mingling med kaffe og frukt

Programmet strømmes:

Arrangør

HL-senteret
Emneord: Undervisningsopplegg, Holocaust, folkemord
Publisert 21. mars 2024 15:11 - Sist endret 16. mai 2024 14:47

Flere arrangementer

Boklansering
Konsert