Digital undervisning

Få besøk av våre formidlere digitalt i klasserommet! Sammen med oss kan de lære om Holocaust via primærkilder, ha et kildekritisk blikk på memes og propaganda eller en fagdag hvor vi går mer i dybden på folkemordet.

preview

Book ett av følgende undervisnings-opplegg:

Fagdag: Holocaust

Innføringsopplegg som vi anbefaler for ungdomsskolen.

Denne digitale fagdagen fokuserer på Holocaust og noen av årsakene til at Holocaust kunne skje.

Elevene får:

  • Kort innføring i Holocaust i Norge og et gruppearbeid hvor de blir kjent med livet til ei norsk-jødisk jente under andre verdenskrig via primærkilder og kildekritikk.
  • En kort innføring i de ulike trinnene som til sammen førte til at Holocaust i Europa fant sted.
  • Et gruppearbeid der elevene diskuterer hvem som hadde ansvar for Holocaust i Norge.
  • Et gruppearbeid der elevene skal analysere nazistenes propaganda i plakater og annet materiell. I gruppearbeidet trekker vi linjer til dagens internettkultur og hvordan noen memes kan spille på de samme argumentene og holdningene som nazistene hadde.

Varighet: fem timer, inkludert pauser.

Kilder og individer: Vær historiker i en økt

Innføringsopplegg som vi anbefaler for ungdomsskole og videregående. 

Elevene lærer om Holocaust i Norge ved at de blir kjent med livet til jødiske barn og unge under andre verdenskrig via primærkilder og kildekritikk.

Elevene får:

  • Innledning som gir nødvendig bakgrunnsinformasjon og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid
  • Gruppearbeid der elevene finner ut hva som skjedde med forskjellige individer ved å studere primærkilder fra bl.a. HL-senterets arkiver
  • Plenumsdiskusjon der elevene deler hva de har funnet ut

Varighet: 90 min 

Propaganda: fra plakater til memes - dehumanisering i gammel og ny drakt 

Fordypningsopplegg som vi anbefaler for videregående.

NB: Elevene bør ha noe forkunnskaper om Holocaust, i Euoropa generelt og Norge spesielt. 

Sammen med elevene trekker vi linjer mellom nazistenes bruk av propaganda og karikaturer i tiden før og under 2. verdenskrig og dagens internettkultur ved å se på konspirasjonsteorier og memes. Dette er særlig relevant i lys av terrorangrepet 22. juli 2011 og 10. august 2019.

Elevene får:

  • Innledning som gir nødvendig bakgrunnsinformasjon og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid.
  • Gruppearbeid med analyse av primærkilder og diskusjonsoppgaver.
  • Plenumsdiskusjon der elevene deler hva de har funnet ut.

Undervisningsopplegget Propaganda: fra plakater til memes ble utviklet i samarbeid mellom HL-senteret og 22. juli-senteret. Nå tilbyr vi ved HL-senterets undervisningsavdeling en digital versjon

Varighet: 90 min 

  Alle HL-senterets undervisningstilbud til skoler er gratis.

Bestillingsskjema

Publisert 1. mars 2022 14:40 - Sist endret 4. juli 2022 11:31