Digital undervisning i klasserommet

Vi er nå fullbooket for besøk frem til sommerferien. Bestill gjerne et digitalt undervisningsopplegg for skoleåret 2024/25 allerede nå!

Få besøk av våre formidlere digitalt i klasserommet! Med en av våre formidlere kan elevene/studentene lære om Holocaust ved hjelp av primærkilder, styrke sin kildekritiske kompetanse gjennom opplegg som retter søkelyset på propaganda og memes, eller gjennomføre en fagdag hvor vi kan gå mer i dybden på tematikken. 

 

Holocaust: kilder og individer

preview

Innføringsopplegg anbefalt for ungdoms- og videregående skole.
 

Elevene lærer om Holocaust i Norge ved at de blir kjent med livet til jødiske barn og unge under andre verdenskrig via primærkilder og kildekritikk.

Elevene får:

  • Innledning som gir nødvendig bakgrunnsinformasjon og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid
  • Gruppearbeid der elevene finner ut hva som skjedde med forskjellige individer ved å studere primærkilder fra bl.a. HL-senterets arkiver
  • Plenumsdiskusjon der elevene deler hva de har funnet ut

Varighet: 90 min 

Propaganda før og nå

Fordypningsopplegg som vi anbefaler for videregående. Elevene bør ha noe forkunnskaper om Holocaust, i Europa generelt og Norge spesielt.


Sammen med elevene trekker vi linjer mellom nazistenes bruk av propaganda og karikaturer i tiden før og under 2. verdenskrig og dagens internettkultur. Dette er særlig relevant i lys av terrorangrepene 22. juli 2011 og 10. august 2019.

Elevene får:

  • Innledning som gir nødvendig bakgrunnsinformasjon og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid.
  • Gruppearbeid med analyse av primærkilder og diskusjonsoppgaver.
  • Plenumsdiskusjon der elevene deler hva de har funnet ut.

Undervisningsopplegget Propaganda: fra plakater til memes ble utviklet i samarbeid mellom HL-senteret og 22. juli-senteret. Nå tilbyr vi ved HL-senterets undervisningsavdeling en digital versjon

Varighet: 90 min 

Bestilling

Fyll ut bestillingsskjemaet og vi vil svare deg så raskt vi kan.
Bestilling

Publisert 6. juni 2023 10:27 - Sist endret 5. apr. 2024 11:11