Holocaustundervisning i Norge (HL-senteret)

Holocaust er kommet på timeplanen med fagfornyelsen. Men hvordan undervise om folkemordet? Dette lærerkurset tar opp ulike aspekter og vil samtidig presentere undervisningsopplegg som er tilpasset skolens kompetansemål.

Kurset spør særlig om hvordan vi fremmer kritisk og reflektert tenkning om Holocaust ved help av kildearbeid, og vil samtidig fokusere på hvordan lokale perspektiver kan hjelpe elevene til å forstå hvordan folkemordet kunne finne sted. Det er delvis basert på International Holocaust Remembrance Alliances nye veiledning om undervisning om Holocaust. Denne veiledningen vil også bli delt ut på kurset.

 

Påmelding gjøres her. Kurset arrangeres i samarbeid med Falstadsenteret og er gratis.

Foto: Georg W. Fossum. Bildet viser lasteskipet Donau, som forlot Oslo 26.11.42 med 529 deporterte jøder ombord.

Program for dagen

09:00-09:15

Velkommen

Guri Hjeltnes, direktør HL-senteret

09:15-09:45

En ny veiledning for undervisning om Holocaust

Benjamin Geissert, prosjektleder MINO

10:00-10:30

Digitale ansvarskort – en undervisningsressurs

Kristin Borgenheim Nyhagen, formidler HL-senteret

10:40-11:20

Holocaust i LK20

Anders Granås Kjøstvedt, førsteamanuensis i samfunnsfag, OsloMet

11:20-12:15

Lunsj + omvisning i MINO

 

11.40-12.15

Mulighet for omvisning i senterets nye utstilling om hverdagsrasisme

 

12:15-13:00

Holocaust på Østlandet – en introduksjon

Kjetil Braut Simonsen, historiker, Jødisk Museum i Oslo

13:05-14:15

Workshop 1

 

14:20-15:30

Workshop 2

 

Etter lunsj tilbyr vi ulike workshops dere kan velge mellom. Noen har et didaktisk fokus, andre er ment som fordypning. Kryss av på påmeldingsskjemaet for dine to foretrukne alternativ.

 

  1. Lars Bjørndal-Lien/HL-senteret: Antisemittisme. I denne workshopen vil deltakerne bli utfordret på å tolke antisemittiske karikaturer i en norsk historisk kontekst, og diskutere hva fenomener som antisemittisme gjør med oss når den rammer vår nasjonale selvforståelse.
  2. Kristine Bjørndal-Lien/Jødisk Museum Oslo: «Vi må huske og minnes dem for hvordan de levde, ikke bare hvordan de døde». Norsk-jødiske Ida Rottmans liv og historie.
  3. Christian Semb Haug/Falstadsenteret: Primærkilden i møtet med eleven. Hvordan kan vi bruke primærkilder som inngang til historisk arbeid sammen med elevene? Workshopen tar i bruk historiske gjenstander og utforsker hvordan de og andre gjenstander kan være en inngang til refleksjon, diskusjon og faglig utvikling i samfunnsfag og historie.
  4. Lars Petlund Breiby/HL-senteret: Kilder og individer – et undervisningsopplegg. Workshopen gir en kort introduksjon til et kildebasert undervisningsopplegg som tar for seg ulike norske jøders skjebne under krigen. Det blir også mulighet til å prøve ut og diskutere opplegget i plenum i etterkant.
  5. Dana Golan og Judy Jak-Klein/Jødiske veivisere (Det Mosaiske Trossamfund): I skyggen av Holocaust. Om å være etterkommere.  

Velkommen!

Ta kontakt med oss på undervisning@hlsenteret.no dersom du har spørsmål.

 

Publisert 11. aug. 2021 11:01 - Sist endret 1. nov. 2021 14:09