Folkemord, massevold og konflikt: Sammenliknende perspektiver på folkemord som tverrfaglig tema i undervisningen

Hvordan kan vi undervise elever om Holocaust og andre folkemord i et sammenliknende perspektiv? Kan folkemord være et tverrfaglig tema?

Velkommen til lærerkurs på HL-senteret!

Foto: Tarik Samarah, HL-senteret

Holocaust er historiens mest kjente folkemord, men folkemord har funnet sted før og etter dette, og pågår også i vår samtid. Elever kan utfordre oss på våre valg av temaer som for dem fremstår som lite aktuelle.  Hvordan kan vi undervise elever om Holocaust og andre folkemord i et sammenlignende perspektiv, og samtidig ivareta ønsker om aktualitet?

Nye læreplaner utfordrer oss på tverrfaglighet i skolen, og kurset vil belyse folkemord som tverrfaglig tema.

Kurset vil også gi faglig påfyll om ulike folkemord eller tilsvarende hendelser, og diskutere hvordan begrepet er blitt definert og fortolket.

Målgruppe

Kurset retter seg mot lærere og andre som underviser om temaet.

Seminaret er gratis og inkluderer lunsj.

Meld deg på her.

 

Program

09.15-

Kaffe, te & frukt

 

09.30-09.45

Velkommen til HL-senteret

 v/ direktør Guri Hjeltnes

09.45-10.30

Raphael Lemkin, FNs Folkemordskonvensjon og den kalde krigen

Anton Weiss-Wendt

10.30-12.15

Folkemord - årsaker og forebygging.

Workshopdel: Hvordan kan vi sammenligne folkemord? Hvordan kan vi ivareta elevenes ønsker om tema? Hva kan vi lære av sammenligning og hva er fallgruvene

Ellen Stensrud og Nic. Brandal

 

 

HL-senterets undervisningsavdeling

 12.15-13.00

Lunsj

 

13.00-14.00

Folkemord i Bosnia og Rwanda - myter og virkelighet

Ingjerd Veiden Brakstad

14.00-15.00

Fagfornyelsen – kan folkemord være tverrfaglig tema?

Judith Klein

15.00-15.30

Omvisning i HL-senterets utstilling

HL-senterets undervisningsavdeling

Publisert 21. feb. 2019 11:58 - Sist endret 6. mai 2019 15:09