Folkemord, massevold og konflikt: Sammenliknende perspektiver på folkemord som tverrfaglig tema i undervisningen
Hvordan kan vi undervise elever om Holocaust og andre folkemord i et sammenliknende perspektiv? Kan folkemord være et tverrfaglig tema?
Velkommen til lærerkurs på HL-senteret!

Foto: Tarik Samarah, HL-senteret
Holocaust er historiens mest kjente folkemord, men folkemord har funnet sted før og etter dette, og pågår også i vår samtid. Elever kan utfordre oss på våre valg av temaer som for dem fremstår som lite aktuelle. Hvordan kan vi undervise elever om Holocaust og andre folkemord i et sammenlignende perspektiv, og samtidig ivareta ønsker om aktualitet?
Nye læreplaner utfordrer oss på tverrfaglighet i skolen, og kurset vil belyse folkemord som tverrfaglig tema.
Kurset vil også gi faglig påfyll om ulike folkemord eller tilsvarende hendelser, og diskutere hvordan begrepet er blitt definert og fortolket.
Målgruppe
Kurset retter seg mot lærere og andre som underviser om temaet.
Seminaret er gratis og inkluderer lunsj.
Meld deg på her.
Program
09.15- |
Kaffe, te & frukt |
|
09.30-09.45 |
Velkommen til HL-senteret |
v/ direktør Guri Hjeltnes |
09.45-10.30 |
Raphael Lemkin, FNs Folkemordskonvensjon og den kalde krigen |
Anton Weiss-Wendt |
10.30-12.15 |
Folkemord - årsaker og forebygging. Workshopdel: Hvordan kan vi sammenligne folkemord? Hvordan kan vi ivareta elevenes ønsker om tema? Hva kan vi lære av sammenligning og hva er fallgruvene |
Ellen Stensrud og Nic. Brandal
HL-senterets undervisningsavdeling |
12.15-13.00 |
Lunsj
|
|
13.00-14.00 |
Folkemord i Bosnia og Rwanda - myter og virkelighet |
Ingjerd Veiden Brakstad |
14.00-15.00 |
Fagfornyelsen – kan folkemord være tverrfaglig tema? |
Judith Klein |
15.00-15.30 |
Omvisning i HL-senterets utstilling |
HL-senterets undervisningsavdeling |