Videregående skoler
Et besøk på HL-senteret passer for alle elever i den videregående skolen, og særlig for historiefag på VG3. Her finner du beskrivelser av våre ulike tilbud til videregående skoler. Velg ønsket besøk og fyll inn bestillingsskjemaet nederst på siden.
Vel møtt til en variert og lærerik dag på HL-senteret eller en digital undervisningsøkt.
Vi er nå fullbooket for skolebesøk til og med 16. juni. Vi beklager dette, men håper å se dere igjen til høsten! Vi anbefaler at du bestiller skolebesøk for kommende skoleår allerede nå . I mellomtiden anbefaler vi undervisningsmateriell og lærerveiledninger vi tilbyr på våre nettsider til bruk i klasserommet.

Halvdagsbesøk 1: U/Synlig - hverdagsrasisme i Norge
Besøk vår nye midlertidige utstilling U/Synlig - hverdagsrasisme i Norge.
Elevene får:
- Bli kjent med og samtale om hverdagsrasisme i sin egen samtid som kan være vanskelig å få øye på, særlig for dem som ikke rammes av den.
- Gruppearbeid i vår nye utstilling om hverdagsrasisme i Norge, der elevene utforsker hverdagsrasisme i norsk samtid og den historiske konteksten som er med på å forklare fenomenet i dag.
- Bli kjent med temaet slik det beskrives av noen av dem som selv har erfart rasisme, kunstnere og forskere.
- Plenumssamtale der elevene deler det de har funnet ut.
Varighet: 2,5 time
Antall: Maks 30 elever.
Halvdagsbesøk 2: Kilder og individer
Denne undervisningsøkten tilbys også digitalt.
Elevene får:
- Innledning som gir nødvendig bakgrunnsinformasjon og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid
- Gruppearbeid der elevene finner ut hva som skjedde med forskjellige individer ved å studere primærkilder fra bl.a. HL-senterets arkiver
- Oppgaver i utstillingen som setter individhistorien i et større perspektiv (ikke inkludert i det digitale tilbudet)
- Plenumsdiskusjon der elevene deler hva de har funnet ut
Varighet: ca. 2,5 timer / 90 min digitalt
Antall: maks 60 elever / 30 elever digitalt
Halvdagsbesøk 3: Gjenstander i utstillingen
Elevene får:
- Innledning som gir nødvendig bakgrunnsinformasjon og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid
- Gruppearbeid der elevene fordyper seg i gjenstander i utstillingen
- Elevene bruker kamera for å ta bilder av gjenstander
-
Gruppene presenterer funnene sine for klassen
Varighet: ca. 2,5 timer
Antall: maks 60 elever
Undervisningsøkten tilbys kun ved besøk til HL-senteret.
Halvdagsbesøk 4: Propaganda: fra plakater til memes
Opplegget springer ut av samarbeidet med 22. juli-senteret og fokuserer på hvordan konspirasjonstenkning og -teorier preget både nazistenes bruk av propaganda i tiden før og under andre verdenskrig og i dagens internettkultur. Dette er et fordypningstilbud, og egner seg ikke som introduksjon til temaet Holocaust.
Organisering:
- Elevene arbeider med ulike kilder, der de skal reflektere rundt hvordan ulike interesser og ideologisk ståsted kan påvirke valg og fremstilling av kilder
- Vi reflekterer og diskutere rundt hvordan dette kommer frem i ulike uttrykk
Denne undervisningsøkten tilbys også digitalt av HL-senteret, og varer da i nitti minutter.
Heldagsbesøk 1: Film og Holocaust
Et tverrfaglig opplegget for norsk og samfunnsfag hvor filmanalyse settes i sammenheng med historien og fortellinger om Holocaust.
Elevene får:
- Innledning som gir bakgrunn og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid
- Gruppearbeid der elevene analyserer filmklipp fra forskjellige sjangre og reflekterer rundt hvordan filmene påvirker vår oppfattelse av Holocaust
- Gruppeoppgave i utstillingen
- Plenumsdiskusjon om muligheter og fallgruver ved å lære om Holocaust gjennom film
Varighet: ca. 4 timer
Antall: maks 30 elever
Undervisningsøkten tilbys kun ved besøk til HL-senteret.
Heldagsbesøk 2: Holocaust og sjangre
Et tverrfaglig opplegget for norsk og samfunnsfag der elevene jobber med ulike oppdrag i utstillingen. Oppdragene velges i forkant av besøket og lastes ned her.
Elevene får:
- Innledning som gir bakgrunn og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid
- Gruppeoppdrag i utstillingen der elevene lager fortellinger om Holocaust gjennom ulike sjangere (podkast, dagbok, hørespill, avisartikkel, tegneserie, bildebruk)
- Gruppene presenterer produktet sitt for klassen
Varighet: ca. 4 timer
Antall: maks 30 elever
Undervisningsøkten tilbys kun ved besøk til HL-senteret.
Fagdag
Denne undervisningsøkten tilbys også digitalt.
Vi setter sammen en dag bestående av for eksempel forelesning, arbeid med primærkilder, diskusjonsoppgaver og gruppearbeid. Vi kan blant annet tilby temaer som:
- Holocaust i Norge og Europa
- Andre folkemord
- Antisemittisme og rasisme
- Nazismens historie og ideologi
- Nasjonale minoriteter og urfolk
- Hamsun og antisemittisme
- Eller annet avhengig av faglærers ønsker
Varighet: ca. 4 timer eller annen avtalt tid
Antall: Maks 90 elever
Kort besøk
Av erfaring får elever større læringsutbytte av å delta på et ca.2,5 timers besøk, men dersom dette ikke er mulig tilbyr vi:
-
En forkortet versjon av havldagsbesøk 1: Kilder og individer
Eller
-
Et foredrag som gir en introduksjon til utstillingen og noen oppgaver å jobbe med i utstillingen.
Varighet: ca. 1,5 timer
Antall: maks 60 elever
Undervisningsøkten tilbys kun ved besøk til HL-senteret.
Påmelding
Fyll ut skjemaet nedenfor. Dette er ingen automatisk reservasjon. Vi har stor pågang, og derfor ønsker vi at dere angir tre mulige datoer for når dere ønsker å komme. Vi tar ikke imot skolebesøk på mandager.
Vi bestreber oss på å svare så raskt som mulig. Dessverre opplever vi at noen får svar fra oss som havner i spamfilteret. Hører du ikke noe fra oss, bør du sjekke dette før du tar kontakt igjen
Vi er nå fullbooket for skolebesøk til og med 16. juni. Vi beklager dette, men håper å se dere igjen til høsten! Vi anbefaler at du bestiller skolebesøk for kommende skoleår allerede nå . I mellomtiden anbefaler vi undervisningsmateriell og lærerveiledninger vi tilbyr på våre nettsider til bruk i klasserommet.