Ungdomsskoler

Her finner du beskrivelser av våre ulike tilbud til ungdomsskoler. Velg ønsket besøk og fyll inn bestillingsskjemaet nederst på siden. Opplegget for ungdomsskoler er primært tiltenkt 9. og 10.trinn. Vel møtt til et spennende og lærerikt besøk på HL-senteret.  

Halvdagsbesøk 1: Kilder og individer

Elevene får:

  • Innledning som gir nødvendig bakgrunnsinformasjon og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid
  • Gruppearbeid der elevene finner ut hva som skjedde med forskjellige individer ved å studere primærkilder fra bl.a. HL-senterets arkiver
  • Oppgaver i utstillingen som setter individhistorien i et større perspektiv
  • Plenumsdiskusjon der elevene deler hva de har funnet ut

Varighet: ca. 2,5 timer
Antall: maks 60 elever

Halvdagsbesøk 2: Gjenstander i utstillingen

Elevene får:

  • Innledning som gir nødvendig bakgrunnsinformasjon og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid
  • Gruppearbeid der elevene fordyper seg i gjenstander i utstillingen
  • Elevene bruker kamera for å ta bilder av gjenstander
  • Gruppene presenterer funnene sine for klassen

Varighet: ca. 2,5 timer
Antall: maks 60 elever

 

Halvdagsbesøk 3: Fra propaganda til memes (fra 15. september 2020) 

Besøk HL-senteret og 22.juli-senteret med klassen din!

 

Undervisningsopplegget Fra propaganda til memes er et samarbeidsprosjekt mellom HL-senteret, 22. juli-senteret og Al-Noor Islamic Centre med fokus på dybdelæring. Gjennom dette samarbeidet trekker vi linjer mellom nazistenes bruk av propaganda og karikaturer i tiden før og under 2. verdenskrig og dagens internettkultur ved å se på konspirasjonsteorier og memes som er særlig relevante i lys av terrorangrepet 22. juli 2011 og 10. august 2019.

 

Organisering

  • Klassen besøker både HL-senteret og 22. juli-senteret på samme dag eller over to ulike dager
  • Elevene arbeider med ulike kilder, der de skal reflektere rundt hvordan ulike interesser og ideologisk ståsted kan påvirke valg og fremstilling av kilder
  • Vi reflekterer og diskutere rundt hvordan dette kommer frem i ulike uttrykk

 

Begge oppleggene varer i 2,5 timer. Les mer her:

22.juli-senteret

 

Heldagsbesøk 1: Film og Holocaust

Et tverrfaglig opplegget for norsk og samfunnsfag hvor filmanalyse settes i sammenheng med historien og fortellinger om Holocaust.

Elevene får:

  • Innledning som gir bakgrunn og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid
  • Gruppearbeid der elevene analyserer filmklipp fra forskjellige sjangre og reflekterer rundt hvordan filmene påvirker vår oppfattelse av Holocaust
  • Gruppeoppgave i utstillingen
  • Plenumsdiskusjon om muligheter og fallgruver ved å lære om Holocaust gjennom film

Varighet: ca. 4 timer
Antall: maks 30 elever

Heldagsbesøk 2: Holocaust og sjangre 

Et tverrfaglig opplegget for norsk og samfunnsfag der elevene jobber med ulike oppdrag i utstillingen. Oppdragene velges i forkant av besøket og lastes ned her.

Elevene får:

  • Innledning som gir bakgrunn og setter en tematisk ramme for elevenes arbeid
  • Gruppeoppdrag i utstillingen der elevene lager fortellinger om Holocaust gjennom ulike sjangere (podkast, dagbok, hørespill, avisartikkel, tegneserie, bildebruk)
  • Gruppene presenterer produktet sitt for klassen

Varighet: ca. 4 timer
Antall: maks 30 elever

Kort besøk

Av erfaring får elever større læringsutbytte av å delta på et ca.2,5 timers besøk, men dersom dette ikke er mulig tilbyr vi:

  • En forkortet versjon av havldagsbesøk 1: Kilder og individer

Eller

  • Et foredrag som gir en introduksjon til utstillingen og noen oppgaver å jobbe med i utstillingen.

Varighet: ca. 1,5 timer
Antall: maks 60 elever

Påmelding

Fyll ut skjemaet nedenfor. Dette er ingen automatisk reservasjon. Vi har stor pågang, og derfor ønsker vi at dere angir tre mulige datoer for når dere ønsker å komme. Vi tar ikke imot skolebesøk på mandager.

 

Publisert 4. sep. 2012 10:49 - Sist endret 18. aug. 2020 16:42