Undervisningsbloggen

Publisert 7. nov. 2018 14:31

“Tyskerne var misunnelige på jødene, de var så flinke med penger og hadde mye makt” er påstander vi i undervisningsavdelingen på Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter (HL-senteret) ofte hører når elevene utforsker utstillingen vår om nazistenes folkemord på egenhånd eller i grupper. Derfor har vi lenge arbeidet for å finne gode løsninger på hvordan vi kan unngå å videreføre fordommer og stereotypier om den jødiske minoriteten når vi underviser om Holocaust.

Publisert 7. nov. 2018 14:19

I en bloggserie på tre deler vil vi se nærmere på utfordringer og muligheter i undervisning om antisemittisme. Del to og tre vil bli publisert første halvdel av 2019.

 

  1. Utfordringer med elevenes forforståelse av antisemittisme i forbindelse med Holocaust
  2. Historieundervisning – faktafag eller tenkefag?
  3. Offergrupper og konsumenter – antisemittismens funksjon og relasjon