«Du får en Tesla og med den skal du kjøre på Lars hele tiden - han er jo allerede død»

Livet og holdningene til nisser, zombier og troll i Bekkebakken er kreativ antirasisme på norsk, mener HL-senterets rasismeforsker Alexa Døving. 

Foto: Monica Bjermeland. På bildet: Laila Goody (t.v.), Peder Nustad, Alexa Døving, Thomas Seeberg Torjussen og Bjørn Gabrielsen.

– Fremfor å resirkulere, skaper ZombieLars alternativer. TV-serien er intet mindre enn et stykke kreativ antirasisme. Kreativ fordi antirasismen er mer enn et kritisk prosjekt til det værende, sier Alexa Døving.

Etter engasjerte lunsjsamtaler på Villa Grande hele våren, bestemte HL-senteret seg for å invitere ZombieLars-entusiaster til en samtale mellom serieskaper Thomas Seeberg Torjussen, skuespiller Laila Goody, forsker Alexa Døving, kritiker Bjørn Gabrielsen og formidler Peder Nustad på Litteraturhuset i mai.

Det ble en spennende samtale om annerledeshet!

– Den aller beste setningen i hele TV-serien – den mest kreativt antirasistiske – faller fra snobbejenta som alltid krangler med halvheksa Tess, reflekterer Døving.

– I en situasjon på skolen tar hun uventet parti med de fremmede. Tess undrer seg over den plutselige støtten ved å si at hun trodde jenta hatet fremmede. Svaret hun får er: «Jeg hater deg ikke fordi du er heks, men fordi du er den du er.» For Tess er dette et svært fint svar å få, sier hun.

 

Se og hør hele samtalen på Litteraturhuset:

Hva diskuterte panelet?

«Du får en Tesla og med den skal du kjøre på Lars hele tiden - han er jo allerede død». Skuespiller Laila Goody fikk ikke vite at Torill-rollen var troll før i andre sesong. Hvorfor ikke?

Alexa Døving reflekterer rundt parallellene mellom usynliggjøring i serien og usynliggjøring i verden som følge av frykt for antisemittisme og islamofobi. Third Culture Kidsa er mer avslappet enn foreldregenerasjonen.

Hva tenker Holocaustformidler Peder Nustad om serien, som far, som formidler?

Kritiker Bjørn Gabrielsen elsker at alle identiterer i ZombieLars er problematiske i en eller annen form.

Zombien Lars gjennomgår på et ensomt tidspunkt verdens raskeste radikaliseringsprosess: Da han får se sin første dokumentar om zombiene i Detroit, sier han «brains» med store øyne og forsøker å rømme til Detroit samme kveld.

Hvordan jobbet forfatter Thomas Seeberg Torjussen med avslutningen av serien, og hvorfor valgte han bort både en rent håpefull slutt, og ren dystopi?

 

Av Monica Bjermeland
Publisert 27. juni 2019 14:57 - Sist endret 27. juni 2019 16:13