Lærerkurs: Mellom moralisering og refleksjon
Utfordringer, erfaringer og potensial for undervisning om Holocaust
Hvordan undervise om Holocaust og sensitive temaer som fordommer og gruppefiendtlighet, forfølgelse og massedrap uten å forenkle, moralisere eller miste ofrenes verdighet av syne? Hvordan skape engasjement hos ungdommer i dag uten å politisere? Hvordan skape refleksjon og kritisk tenkning?

Kurset vil:
- gi innsikt i aktuell forskning på Holocaust i Norge og hvordan faghistorisk forskning kan anvendes i klasserommet
- diskutere faglige og etiske utfordringer i undervisningen omHolocaust
- drøfte pedagogiske og didaktiske utfordringer, muligheter og metoder for Holocaustundervisning
- presentere undervisningsopplegg og materiell om temaet
- gi innsikt i pedagogisk praksis ved et holocaustrelatert museum/minnested i utlandet
Målgruppe:
Kurset retter seg mot lærere på ungdomstrinnet og videregående skole, lærerstudenter samt museumspedagoger, og andre som jobber med historieformidling.
Seminaret er gratis og inkluderer lunsj.