Kurs for lærere

På denne siden finner du kommende og tidligere lærerkurs som avholdes på HL-senteret. Kursene retter seg særlig mot lærere i ungdomsskolen og videregående skole, men også andre som arbeider med formidling til barn og unge. 

Dersom du ser at vi tidligere har hatt kurs du ønsker deg igjen eller har forslag til nye kurs, ta kontakt med undervisningsavdelingen per epost på undervisning@hlsenteret.no 

 

 

Kommende

Tid og sted: , HL-senteret

Lærerkurs: Hamas` angrep på Israel og Israels påfølgende angrep på Gaza har vakt engasjement – også blant skoleelever. I en polarisert og opphetet debatt om krigen er det en fare for at nyanser og kompleksitet forsvinner, og at fordommer og fiendebilder sprer seg. Hvordan kan du som lærer bidra til å motvirke at samtalen om krigen skaper og forsterker gruppetenkning og fiendebilder? Kurset er for lærere som jobber i skolen.

Tidligere

Tid og sted: , Romano kher - romsk kultur- og ressurssenter

HL-senteret inviterer til lærerkurs om den romske minoritetens historie, tradisjoner og liv i Norge i dag. Kurset er et samarbeid med Romano kher - Romsk kultur- og ressurssenter.

Tid og sted: , HL-senteret

- Hva har forskning om unges holdninger til rasisme å si for undervisning og skolehverdagen?

Studier viser at unge mennesker er mer tolerante og har antirasistiske holdninger i større grad enn eldre generasjoner. Samtidig viser nyere forskning at unge mennesker er mer opptatt av å framstå som tolerante.

HL-senteret inviterer til lærerkurs for å diskutere aktuell forskning og for å utforske hva funnene har å si for hvordan vi underviser om temaer som rasisme og diskriminering i klasserommet og elevens skolehverdag.

Tid:

The aim of this seminar is to enhance discussions between Norwegian and Polish teachers about the value and possible pitfalls of using museums and memorial sites when introducing students to our societies` dark heritage.

  • How can the school system and museums cooperate to train students' alertness to antidemocratic attitudes and politics?

  • How do we create spaces for students to reflect upon and talk about topics such as racism and antisemitism – both as a part of our histories and as tendencies in our societies today?

  • How can alternative arenas for learning, such as museums, help students develop a better understanding of how racism and antisemitism have been and are threats to a democratic public culture.

In the different workshops teachers and educators from Poland and Norway will have the chance to share their own experiences – both within and outside of the classroom. This will be an opportunity to discuss the challenges we face encountering students` questions, interests, views and misconceptions.

 

Tid og sted: , Senter for studier av Holocaust

I år markeres det 80 år siden deportasjonene av norske jøder ved DS Donau fra Akershuskaia 26. november 1942. Hvor står undervisningen om Holocaust nå? Kurset baserer seg på oppdatert kunnskap og utgitt forskning på folkemordet, og vi ønsker å utforske muligheter og de eventuelle didaktiske fallgruver ved å inkludere norske romer som offergruppe i vår undervisning om Holocaust. 

Undervisningsavdelingen ved HL-senteret vil også presentere et nytt undervisningsopplegg som er tilpasset skolens kompetansemål.

 

Påmelding kan gjøres via denne lenken, eller nederst på denne siden.

Kursets innhold retter seg i hovedsak mot lærere i ungdomsskolen og videregående skole, men er også åpent for studenter og andre interesserte. 

 

Kurset er gratis. 

 

Kurset vil også strømmes her på våre nettsider. 

 

Tid og sted: , HL-Senteret

 

Mange ungdommer er genuint opptatt av likeverd og rettferdighet, og temaet hverdagsrasisme engasjerer unge mennesker som vokser opp i vårt mangfoldig samfunn.

Meld deg på her! 

Tid og sted: , HL-senteret

Holocaust er kommet på timeplanen med fagfornyelsen. Men hvordan undervise om folkemordet? Dette lærerkurset tar opp ulike aspekter og vil samtidig presentere undervisningsopplegg som er tilpasset skolens kompetansemål.

Kurset spør særlig om hvordan vi fremmer kritisk og reflektert tenkning om Holocaust ved help av kildearbeid, og vil samtidig fokusere på hvordan lokale perspektiver kan hjelpe elevene til å forstå hvordan folkemordet kunne finne sted. Det er delvis basert på International Holocaust Remembrance Alliances nye veiledning om undervisning om Holocaust. Denne veiledningen vil også bli delt ut på kurset.

 

Påmelding gjøres her. Kurset arrangeres i samarbeid med Falstadsenteret og er gratis.

Tid og sted: , HL-senteret

Daglig omgir vi oss med statuer, bygninger, kunstverk og gatenavn som referer til historiske personer eller hendelser. De er offentlige uttrykk for hva vi mener er viktig å minnes, og er med på å forme vår oppfatning om fortiden. Samtidig er ikke forståelsen av dem hugget i stein – fortidens helter kan bli framtidens overgripere. Minnekultur kan også være et utrykk for det vonde, brutale og ubegripelige – historisk hendelser mange ikke ønsker å omgi seg med i sin hverdag eller sitt nærmiljø.

Tid og sted: , Falstadsenteret

Hvordan fremmer vi kritisk og reflektert tenkning om Holocaust og utvikler egne og elevenes evner til å møte benektelse og forvrengning av Holocaust?

Tid og sted: , digitalt

Hvordan skal vi håndtere slike temaer og spørsmål i historieundervisningen i klasserommet? Hva er egentlig et kontroversielt tema, når kan det være omstridt og for hvem? Hvordan påvirker det undervisningen vår, men hvordan kan det også engasjere elevene?

 

Tid og sted: , HL-senteret

Hvorfor og hvordan bør vi undervise om folkemord og menneskerettigheter?

Holocaust betegner det største folkemordet i historien. Med massemordet av millioner av mennesker trodde de fleste at et sivilisatorisk nullpunkt var nådd. Men folkemordenes tid var ikke forbi. Både i og utenfor Europa har det blitt begått folkemord og forbrytelser mot menneskeheten. Hvilke muligheter og begrensninger har undervisning om folkemord til å virke forebyggende? Hvilke metoder og vinklinger bør anvendes?

Tid og sted: , HL-senteret

Hvordan kan skolen arbeide mot rasisme og hva kan lærere gjøre gjennom undervisning?

Hva bør lærere vite om elevers opplevelser av rasisme? Hvordan kan vi undervise om temaet, og hvordan kan skolen jobbe forebyggende mot rasisme og diskriminering?

I 2017 kom en undersøkelse fra Antirasistisk Senter som viser at én av tre ungdommer i Norge har opplevd rasisme. I følge HL-senterets befolkningsundersøkelse har 34 % av den norske befolkningen utpregete fordommer mot muslimer. Rasisme og fordommer er en del av elevenes verden og vårt samfunn. Hvordan kan lærere og andre som jobber med elever møte denne utfordringen?

Tid og sted: , HL-senteret

Fortellingen om fortiden forandrer seg ut i fra nåtiden og rommer dermed ulike perspektiver, tilnærminger og innfallsvinkler. Dette gjør historie til et spennende, men samtidig utfordrende undervisningsfag. Seminaret vil særlig ta for seg ulike framstillinger av andre verdenskrig, men vil også se på norsk nasjonalhistorie generelt.

Tid og sted: , HL-senteret, Villa Grande, Bygdøy

Temaer som tas opp gjennom forelesninger og diskusjoner er jødenes historie i Norge og Europa, forestillinger om jøder i forskjellige sosiale og religiøse grupper i Norge, presentasjon av nåtidige former for antisemittisme og se nærmere på debatten om omskjæring av gutter. Kurset er et samarbeid mellom HL-senteret og Institutt for arkeologi, konservering og historie ved Universitetet i Oslo.